Oecumenisch bijbellezen

Ook in het seizoen 2023/2024 is er weer een cyclus Oecumenisch Bijbellezen. In deze groep gaan we kijken naar de lezingen die in beide kerken, katholiek en protestants, op zondag aan de orde zijn. We vertellen elkaar hoe Bijbelteksten bij ons overkomen en we kijken naar wat ons daarin aanspreekt, raakt of aan vragen oproept. We gaan uit van de lezingen zoals die in de zondagse vieringen worden gebruikt, dus het r.k. lectionarium en de Nieuwe Bijbelvertaling uit 2021. Kom meepraten, ontdek Bijbelteksten en ontmoet geloofsgenoten! Aanmelden is handig voor ons, maar zomaar binnenlopen is ook prima. De avonden worden geleid door dominee Jan-Hendrik Kip en pastoor Sjef van der Maazen. Ze vinden plaats telkens om 20.00 uur in het St. Antoniushuis, Stationsstraat 21.

2023

op woensdag 6 september voor zondag 10 september

op maandag 9 oktober voor zondag 15 oktober

op maandag 27 november voor zondag 3 december

                                                              

2024

op woensdag 3 januari voor zondag 7 januari

op dinsdag 6 februari voor zondag 11 februari

op dinsdag 27 februari voor zondag 3 maart

 

Aanmelden:

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 286 75 06,

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 286 23 64.

Van harte welkom!

Helpen waar geen helper is

Diaconie, dienstbaarheid, of met de woorden van Psalm 72: helpen waar geen helper is, is een taak van de hele gemeente van Jezus Christus, maar wat doen de diakenen dan zoal?

Eén taak van de diaconie zien we iedere zondag. Samen met de ouderling van dienst en de predikant komt de diaken bij het begin van de dienst binnen, collecteert samen met de ouderling en bedient samen met ouderling en predikant bij het avondmaal. Maar hiernaast verrichten de diakenen ook een aantal minder zichtbare taken.

Heel in het kort is de opdracht van de diaconie: Helpen wie geen helper heeft. In plaats van de droge opsomming van taken van de diaconie die de kerkorde hiervoor vermeldt, geven wij als diakenen hier liever wat voorbeelden van praktische zaken waar we ons de afgelopen jaren mee bezig gehouden hebben.

Financiële hulp

  • verstrekken van middelen (vaak een lening) aan wie tijdelijk niet uitkomt met zijn geld
  • wijzen op andere instanties die hulp kunnen bieden (bv. Stichting Leergeld, gemeente Geldrop-Mierlo)
  • een Kerstattentie voor mensen die moeilijk rond kunnen komen, zodat ook zij met het Kerstfeest iets extra’s kunnen doen
  • contacten met Voedselbank, deelname aan het Armoedeplatform, Diaconaal Centrum Eindhoven ’t Hemeltje
  • ondersteunen van diverse instellingen van diaconale aard (plaatselijk, bv. Vrienden van Berkenheuvel, landelijk, bv. Stichting De Hoop, en wereldwijd, bv. Solidaridad)
  • verdeling van de collecteopbrengsten naar de bestemmingen (bv. Kerk in Actie, plaatselijk kerkenwerk)

Praktische hulp

  • mensen die door de hoge energieprijzen in de problemen kwamen, helpen door het bekostigen en aanbrengen van eenvoudige isolatie- en besparingsvoorzieningen
  • hulp bieden bij het verhuizen en meubels in elkaar zetten voor iemand die dat zelf niet kon en geen hulp had
  • een gemeentelid had de wens uitgesproken dat haar huisraad na haar overlijden ten goede moest komen aan mensen die het nodig hadden; wij hebben gezorgd dat dat daadwerkelijk gebeurde (en met de familie ijverig staan inpakken)
  • hulp aan statushouders / nieuwe Nederlanders bij taal en het vinden van werk

Zorg voor ouderen, zieken; verbinding

  • de maandelijkse koffiemiddagen, de Adventsviering voor ouderen, samen met onze trouwe en onmisbare “hulpdiakenen”
  • de bloemengroet voor zieken en mensen in verdrietige omstandigheden, samen met de bloemengroep
  • in voorbereiding: het organiseren van een maandelijkse gemeenschappelijke maaltijd

Over een aantal van deze onderwerpen hebben we ook een aantal malen per jaar overleg met de diaken van de Rooms-Katholieke Nicasiusparochie.
Hiernaast zoeken we naar mogelijkheden om de zorg voor het milieu – een taak die de kerkorde ook specifiek noemt – handen en voeten te geven.

Bereikbaar per telefoon

Wij willen als diaconie bereikbaar zijn voor eventuele hulpvragen.  Op dit nummer kan men ons altijd bereiken: 06 47015325

De diakenen

Helpen waar geen helper is

Diaconie, dienstbaarheid, of met de woorden van Psalm 72: helpen waar geen helper is, is een taak van de hele gemeente van Jezus Christus, maar wat doen de diakenen dan zoal?

Eén taak van de diaconie zien we iedere zondag. Samen met de ouderling van dienst en de predikant komt de diaken bij het begin van de dienst binnen, collecteert samen met de ouderling en bedient samen met ouderling en predikant bij het avondmaal. Maar hiernaast verrichten de diakenen ook een aantal minder zichtbare taken.

Heel in het kort is de opdracht van de diaconie: Helpen wie geen helper heeft. In plaats van de droge opsomming van taken van de diaconie die de kerkorde hiervoor vermeldt, geven wij als diakenen hier liever wat voorbeelden van praktische zaken waar we ons de afgelopen jaren mee bezig gehouden hebben.

Financiële hulp

  • verstrekken van middelen (vaak een lening) aan wie tijdelijk niet uitkomt met zijn geld
  • wijzen op andere instanties die hulp kunnen bieden (bv. Stichting Leergeld, gemeente Geldrop-Mierlo)
  • een Kerstattentie voor mensen die moeilijk rond kunnen komen, zodat ook zij met het Kerstfeest iets extra’s kunnen doen
  • contacten met Voedselbank, deelname aan het Armoedeplatform, Diaconaal Centrum Eindhoven ’t Hemeltje
  • ondersteunen van diverse instellingen van diaconale aard (plaatselijk, bv. Vrienden van Berkenheuvel, landelijk, bv. Stichting De Hoop, en wereldwijd, bv. Solidaridad)
  • verdeling van de collecteopbrengsten naar de bestemmingen (bv. Kerk in Actie, plaatselijk kerkenwerk)

Praktische hulp

  • mensen die door de hoge energieprijzen in de problemen kwamen, helpen door het bekostigen en aanbrengen van eenvoudige isolatie- en besparingsvoorzieningen
  • hulp bieden bij het verhuizen en meubels in elkaar zetten voor iemand die dat zelf niet kon en geen hulp had
  • een gemeentelid had de wens uitgesproken dat haar huisraad na haar overlijden ten goede moest komen aan mensen die het nodig hadden; wij hebben gezorgd dat dat daadwerkelijk gebeurde (en met de familie ijverig staan inpakken)
  • hulp aan statushouders / nieuwe Nederlanders bij taal en het vinden van werk

Zorg voor ouderen, zieken; verbinding

  • de maandelijkse koffiemiddagen, de Adventsviering voor ouderen, samen met onze trouwe en onmisbare “hulpdiakenen”
  • de bloemengroet voor zieken en mensen in verdrietige omstandigheden, samen met de bloemengroep
  • in voorbereiding: het organiseren van een maandelijkse gemeenschappelijke maaltijd

Over een aantal van deze onderwerpen hebben we ook een aantal malen per jaar overleg met de diaken van de Rooms-Katholieke Nicasiusparochie.
Hiernaast zoeken we naar mogelijkheden om de zorg voor het milieu – een taak die de kerkorde ook specifiek noemt – handen en voeten te geven.

Bereikbaar per telefoon

Wij willen als diaconie bereikbaar zijn voor eventuele hulpvragen.  Op dit nummer kan men ons altijd bereiken: 06 47015325

De diakenen

Kanselkleden

Elke zondag in het kerkelijk jaar heeft een eigen liturgische kleur. Deze kleuren zijn in de kerkdiensten op drie manieren zichtbaar: in de stola op de toga van de predikant, in het kleed op de liturgische tafel en in de kanselkleden, de antependia, negen in totaal. Hieronder vindt u een korte uitleg bij elk van de antependia.

Er is ook een print versie beschikbaar, met nog wat extra informatie over de voorgeschiedenis en de makers, klik hier

Advent

1 paarsIn de adventstijd wijzen profetische beelden over de messiaanse toekomst ons de weg.
De eerste Adventszondag stelt Jeruzalem (het zwarte vlak) voor. De Bruidegom komt zijn bruid Jeruzalem werven voor een ongebroken bruidsverhouding.Hoe anders is de werkelijkheid!
Op de tweede Adventszondag gaat het over de God van Israël, die zich het lot van zijn volk aantrekt als een Herder zijn kudde (de staf als symbool).
Op de derde Adventszondag is het de Messiaanse Koning, die zijn land komt oprichten uit zijn verlorenheid (rose koningstroon).
Op de vierde advent beseffen wij het vrederijk nietzelf te kunnen stichten. Hij, de Heer, moet zelf van boven komen om de hemelen te scheuren (de scheur in het paars),


Kerstnacht, Kerstfeest

2 witHet paars en rose van Advent scheuren verder uit elkaar om plaats te maken voor het wit (het licht). Ieder wordt bij dit Licht uitgenodigd tot eigen beleving en invulling!
 
"In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen"  (Joh. 1:5).  


De groene zondagen na Epifanie

3 groenWe zien een wit plein, een eenzame plaats met wegen van boven en beneden. een plaats, waar Jezus zou hebben kunnen samenkomen met de scharen. Het brood en de vissen liggen op een schaal. Deze heeft de vorm van de kerkzaal van 't Kruispunt, eveneens een plaats van ontmoeting.

"Toen nam Hij de vijf broden en de twee vissen, en Hij zag op naar de hemel, sprak de zegen uit en brak ze en Hij gaf ze aan de discipelen om ze aan de scharen voor te zetten".  (Luc. 9:16).


Veertigdagen tijd

4 paarsTerwijl op het antependium voor de adventstijd het Christusmonogram van boven komt, staat het hier op aarde (de groene basis): beeld van Jezus' opgang naar Jeruzalem. Onderweg blijft Hij in het licht van boven, verbonden met zijn vader. Het gaat om de weg van verzoeking (in de woestijn) en verheerlijking (op de berg); de weg van confrontatie met wat onvruchtbaar is (de onvruchtbare vijgeboom), met wat mensen in verlorenheid (de verloren zoon; de onrechtvaardige pachters).
Op de derde zondag voor Pasen, zondag Laetare (roze) dromen wij van het nieuwe Jeruzalem: de godsstad die boven is, waarheen wij onderweg zijn en die zo vaak in schril contrast staat met het aardse Jeruzalem.


Witte Donderdag

5 witWitte Donderdag, de vooravond van het paasfeest en de avond van de instelling van het avondmaal, is het brandpunt van alle tafelvieringen door het jaar heen. Daarom zijn op het tafelkleed naast het centrale wit van Pasen alle kleuren van het kerkelijk jaar te zien.

"En Hij nam een brood, sprak de dankzegging uit, brak het en gaf het hun, zeggende: Dit is mijn lichaam, dat voor U gegeven wordt; doe dit tot mijn gedachtenis. Evenzo de beker, na de maaltijd, zeggende: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, die voor U uitgegoten wordt".  (Luc. 22:19,20)


Goede Vrijdag, Stille Zaterdag

6 roodHet zwarte kruis op Golgotha (groene basis) heeft in de voet nog een kruis met de paarse kleur van de veertigdagentijd: teken, dat de kruisweg reeds daar begon en trouwens voor velen nog altijd voortduurt. Wordt de Heer niet in elke gemartelde mens opnieuw gekruisigd? Achter het kruis gloort hoopvol het Licht van Pasen.

"Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten? Ik ben een worm en geen man, een smaad voor de mensen en veracht door het volk. Zij verdelen mijn klederen onder elkaar en werpen het lot over mijn gewaad. Verlos mij uit de muil van de leeuw Gij hebt mij geantwoord".  (uit psalm 22).      


Paasnacht, Pasen en de zondagen na Pasen

7 witHet gaat om hetzelfde geheim als in de kerstnacht. Hier wijkt het rood-zwarte van Goede Vrijdag en Stille Zaterdag voor het feestelijk wit. Door de nacht heen breekt het Licht van Pasen.

"En er zal geen nacht meer zijn en zij hebben geen licht van een lamp of licht van de zon van node, want de Here God zal hen verlichten..."  (Openbaring 22:5).


Pinksteren

8 roodWe zien de aarde, weergegeven als een groene ring, die ook oneindigheid en continuïteit verbeeldt. De aarde wordt door de Heilige Geest bevrucht (de duif als symbool) en de mensen raken in vuur en vlam (vurige tongen als symbool).

"En eensklaps kwam er uit de hemel een geruis als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren; en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen".  (Hand. 2:2).


Zondagen na Pinksteren

9 groenDe oogst van Pinksteren (zie kanselkleed 8) is hier verbeeld als een witte vrucht, met weer de wegen van boven en van beneden (vergelijk de tijd na epifanie). Daarbinnen de kerkzaal met de tafel, waarop de beker met wijn en de schaal met brood om rond te delen: tekenen, die ons oproepen zelf ook breekbaar en deelbaar te worden voor elkaar.

"Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing".  (Gal. 5:22).       


Bij bijzondere gelegenheden:

Uitvaartdienst                                        paars of wit
Huwelijksbevestiging                              rood of wit
Bevestiging ambtsdragers                               rood

Stichting Wijdekerk maakt sinds november 2017 inzichtelijk in welke mate LHBTI'ers welkom en geaccepteerd zijn in de diverse kerken in Nederland. Ook onze gemeente staat open voor iedereen; wederzijds respect en aanvaarding zijn de basis om met elkaar in gesprek te zijn.

Wijdekerk

Klik op de figuur voor meer informatie

Met enig zoeken via bijvoorbeeld Google kunt u eigenlijk alles op het Internet vinden. Toch geven we u hier wat tips van websites waarvan we veronderstellen dat die ook voor u interessant kunnen zijn. Suggesties voor deze rubriek zijn van harte welkom!
Mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

www.pkn.nl

De website van de Protestantse Kerk in Nederland. Nieuws over de synode, alle regelingen, ondersteuningsmogelijkheden vanuit het landelijk dienstencentrum in Utrecht, enz. En ook vindt u er de koppelingen naar websites van de regionale dienstencentra en plaatselijke gemeenten.

Stichting Wijdekerk

Stichting Wijdekerk maakt sinds november 2017 inzichtelijk in welke mate LHBTI'ers welkom en geaccepteerd zijn in de diverse kerken in Nederland. Ook onze gemeente staat open voor iedereen; wederzijds respect en aanvaarding zijn de basis om met elkaar in gesprek te zijn.

raadvankerken.nl

Meer weten over de oecumene in Nederland en wereldwijd? Dan is dit een goede start. 

www.pgheeze.nl

Informatie over de Protestantse Gemeente Heeze C.A.

www.debijbel.nl

Het lezen van bijbelteksten in verschillende vertalingen kan heel verhelderend werken. Waarschijnlijk hebt u niet alle boeken in huis maar het internet levert ook hier een goede oplossing. U kunt de vertalingen van uw keuze in kolommen naast elkaar zetten en zo vers voor vers vergelijken.

www.geldrop-burkinafaso.nl

Ook onze 'eigen' ZWO heeft een website. De nadruk ligt daarbij op de 'O', Ontwikkelingssamenwerking en dan met name informatie over Burkina Faso en de projecten die daar, mede namens u, worden gerealiseerd.

www.children-of-arai-village.nl

De stichting Anak-Anak Lombok Timur stelt zich tot doel donaties in te zamelen die geheel ten goede komen aan het verbeteren van de leef- en woonomstandigheden en het toekomst-perspectief van de kinderen en hun families op Oost Lombok in Indonesië.

https://parochienicasius.nl/

Wij hebben contacten met de Geldropse kerken van Nicasiusparochie, namelijk de H. Brigidakerk in het centrum en de H. Maria en Brigidakerk in Zesgehuchten.

www.online-begraafplaatsen.nl

Er zijn verschillende websites met informatie over begraafplaatsen, met informatie over wie er begraven liggen en vaak ook foto's van de grafstenen. Onze Protestantse Begraafplaats aan de Nuenenseweg is gedocumenteerd op bovenstaande website.
Je moet verder klikken naar Noord-Brabant Overig, en vervolgens Geldrop - Protestantse Begraafplaats.

Oecumenische Taizé-viering in ’t Kruispunt

 Zoals Jezus zich terugtrok in gebed voorafgaande aan zijn lijden en sterven, verenigen protestanten en katholieken zich op maandag 3 april om 19.30 uur in de kerk van ’t Kruispunt aan de Slachthuisstraat 22 tijdens een viering van gebed, zang, stilte/meditatie, om samen de Stille/Goede-Week binnen te treden. De viering is geïnspireerd op de liturgie van de oecumenische gemeenschap van Taizé. Iedereen is van harte welkom!

In 1996 is er een boekje gemaakt: 'WEGWIJS in de Evangelische Kerkengemeenschap Geldrop' (dat was op dat moment onze naam, in 1998 is die veranderd in Protestantse Gemeente te Geldrop).
Doel was het informeren van nieuwkomers. Maar ook andere gemeenteleden die al langer in Geldrop woonden konden er nuttig gebruik van maken. Het boekje bevatte ook een hoofdstuk 'Enkele grepen uit de historie', geschreven door ons (enkele jaren geleden overleden) gemeentelid Wim Bol.  Hoewel dus gedateerd en ontbreken de ontwikkelingen van na 1996 nemen we het hier toch op.
(Er komt nog wel eens een aanvulling met de recente geschiedenis, hopen we :-)

De eerste eeuwen

De protestantse ('gereformeerde') kerk van Geldrop is gesticht in 1649, na de vrede van Munster. De protestanten kregen de beschikking over de dorpskerk, die op de plaats stond waar nu de St. Brigidakerk staat. Er werd een nieuwe preekstoel geplaatst waarop een prachtige statenbijbel kwam te liggen. Die bijbel heeft honderden jaren de kansel gesierd, tot een paar jaar geleden. Toen werd dat te riskant en waren we gedwongen het kostbare stuk in een kluis op te bergen. De periode tot 1795 werd gekenmerkt door de koele verhouding met de rooms katholieken, die ver in de meerderheid waren. De Geldropse protestantse gemeente bestond meestal uit niet meer dan tien tot twintig leden, maar wel met een eigen dominee! De laatste was Johannes Jacobus Slingsbie, dominee van Geldrop en Riel van 1763 tot zijn dood in 1793. In 1795 begon de Franse tijd en kregen de katholieken de kerk terug. De Geldropse protestanten verloren hun zelfstandigheid: ze vormden samen met Nuenen en Mierlo een nieuwe gemeente, die in 1824 een kerkje bouwde aan de Papenvoort in Nuenen.

De nieuwe tijd

Toen Hubertus Paulus Hoevenaar rond 1860 in het kasteel Geldrop kwam wonen als heer van Geldrop en Groot en Klein Braakhuizen begon de moderne tijd. Een tijd die werd gekenmerkt door de splitsing hervormd-gereformeerd (tweemaal) en de hereniging (ook tweemaal), enkele grenscorrecties en de bouw van vier kerken, gevolgd door de afbraak van twee ervan (een werd met de wijk Tivoli aan Eindhoven afgestaan). Maar heel duidelijk ook door de uitbreiding van het aantal protestanten met de opkomst van de industrie. Eerst was dat de textielindustrie, later onder meer Philips en DAF. De heer Hoevenaar werd kerkvoogd en in 1874 kwam er een eigen kerk tot stand. Tot 1964 heeft deze, bekend als 'het kerkje van de baron', aan de Hofstraat gestaan. Hofstraat pen sIn werkelijkheid was het gebouw gewoon van de Hervormde Gemeente, waarvan de leden - ieder naar vermogen - het geld bijeengebracht hadden. Wel is waar dat de heer Hoevenaar het meeste had ingebracht, maar zijn vermogen was dan ook het grootst. Er is ook steun van buiten gekomen. Prins Hendrik, de broer van koning Willem III, droeg niet minder dan 500 gulden bij. (De hele kerk kostte ongeveer 3500 gulden). Na de bouw van de kerk werd Geldrop financieel zelfstandig, hoewel het overigens tot de Hervormde Gemeente Nuenen c.a. bleef horen.

Splitsing en hereniging

In die tijd ontstond ook de eerste splitsing hervormd-gereformeerd. Omstreeks 1880 nam mevrouw A.M.C. Hoevenaar, geboren jonkvrouwe Holmberg de Beckfeld, actie om te komen tot een 'Vrije Gereformeerde Gemeente' van Geldrop. Dit genootschap beriep in 1884 dominee J. Meyer. Toen die in 1898 vertrok, hield het genootschap op te bestaan. De gereformeerden sloten zich weer aan bij de Hervormde Gemeente. Maar een doopkwestie verbrak de band en de gereformeerden gingen naar de Gereformeerde Kerk van Helmond, later naar die van Eindhoven.

In 1945 begon de Gereformeerde Kerk van Eindhoven kerkdiensten in de wijk Geldrop en in 1967 werd Geldrop (plus Heeze) een zelfstandige Gereformeerde Kerk, die sinds 1970 opereert in federatief verband met de Hervormde Gemeente Geldrop (plus Mierlo). De laatste Eindhovense predikant die de wijk Geldrop onder zich had was ds. A.T. Besselaar. Na het zelfstandig worden in 1967 werd ds. B.J. Aalbers de eerste predikant tot 1977, gevolgd door ds. G.H. Harms (1978-1990), ds. L. Thijs (1990-heden). De Hervormde Gemeente Geldrop c.a. is in 1947 zelfstandig geworden. De eerste predikant was ds. J.H. Wijntje. Hij stond hier tot 1962. Na hem kwamen ds. W.C. van Dam (1962-1970), ds. D. Bouman (1970-1973), ds. W. Roggeveen (1973-1988) en ds. N.K. Elkerbout (1988-heden). NB Zie de aanvullingen onderaan dit artikel.

Sinds 1970 opereren de twee kerken samen in federatief verband onder de naam 'Evangelische Kerkengemeenschap Geldrop'. Deze samenwerking is heel soepel tot stand gekomen. Een meerderheid van de leden van de kerk was daaraan toe. Voordat de federatie een feit was, waren er al gemeenschappelijke diensten en in de hervormde diensten zag je steeds vaker gereformeerde gezichten, in de gereformeerde diensten (in hetzelfde kerkgebouw) kwamen meer en meer hervormden.Voor de theologische verschillen is een acceptabele formulering opgesteld, waarin ze overigens niet zijn verdoezeld.De twee predikanten hebben sindsdien elk hun wijken ('kwartieren'): de ene de wijken ten westen van de Kleine Dommel, de andere die ten oosten ervan. De diaconieën zijn samengevoegd, er is een commissie voor Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking. Ook zijn de twee mededelingenblaadjes samengevoegd tot

één onder de naam Tweeklank. Doop en bevestiging van ambtsdragers vinden plaats in de gemeenschappelijke diensten door de dienstdoende predikant. Alleen de financiën zijn nog tot 1989 gescheiden gebleven; we zullen daar straks nog op terugkomen. Bovendien blijven de twee kerken administratief functioneren, voor zover nodig voor de contacten met landelijke kerken.

Grenscorrecties

Het is al vermeld: gereformeerd Geldrop omvatte Geldrop plus Heeze, hervormd Geldrop omvatte Geldrop plus Heeze en Tivoli. Men kan dus zeggen dat de federatie rafelige grenzen had. Tivoli is een wijk op Geldrops grondgebied tegen Eindhoven aangebouwd. Toen in 1967 gereformeerd Geldrop zelfstandig werd, was Tivoli daar niet bij omdat de overheid bezig was de grenzen van de burgerlijke gemeenten te corrigeren, zodat Tivoli een deel van Eindhoven zou worden. Daarmee was een situatie ontstaan die hervormd-gereformeerde samenwerking voor die wijk in de weg stond. Daarom heeft Geldrop in 1974 hervormd Tivoli aan Eindhoven overgedragen. De federatie werd daardoor flink kleiner. In Heeze was het probleem net zo. Hervormd Heeze is een zelfstandige kerk, maar gereformeerd Heeze hoorde na 1967 bij Geldrop. Toen ook daar een hervormd-gereformeerde toenadering ontstond, is ook gereformeerd Geldrop overgegaan naar Heeze. De federatie werd daardoor weer een beetje kleiner.Op het ogenblik dat we dit schrijven (1996) is in Mierlo de grens nog niet gelijk: Mierlo hoort gedeeltelijk bij Geldrop en gedeeltelijk bij Helmond, maar de gereformeerde en hervormde grenzen vallen nog niet samen.

Kerkbouw en -afbraak; financieel samengaan

We zagen al dat in 1874 een kerk(je) aan de Hofstraat gebouwd is, dat voor Geldrop goed voldeed. Maar in Tivoli werd in de jaren '30 op Geldrops grondgebied tegen de grens met Eindhoven een wijk gebouwd. Daar woonden nogal wat protestanten en er ontstond behoefte aan een eigen kerk. Rond 1950 zag de kerkvoogdij kans een houten gebouwtje (uit Zwitserland?) te verwerven dat goed paste bij de nieuwe houten woningen van het 'Oostenrijkse Dorp'. In 1974 is dat gebouw met de hele wijk naar Eindhoven overgegaan. Het staat er nog steeds - het is in gebruik bij een ander kerkgenootschap.

Intussen werd duidelijk dat de kerk aan de Hofstraat zou moeten wijken voor de modernisering van het centrum van Geldrop. Tegelijkertijd nam het aantal protestanten zo toe dat de ruimte te klein werd, zowel voor de gereformeerde als voor de hervormde kerkdiensten. Daarom werd er een nieuwe kerk gebouwd: de Goede Herderkerk, met 250 zitplaatsen (de oude kerk 84) en diverse nevenruimten. Er waren twee consistories, een voor de hervormde en een voor de gereformeerde kerkenraad. Er was voor gezorgd dat de muur niet-dragend was, zodat die te zijner tijd gewoon weggehaald zou kunnen worden. In maart 1964 is de Goede Herderkerk in gebruik genomen en in augustus werd de oude kerk aan de Hofstraat afgebroken.

De uitbreiding van Geldrop ging intussen door. Duizenden woningen in de Coevering en nog grotere plannen voor het gebied tussen Geldrop en Eindhoven maakten dat er nog een kerk nodig werd, meer naar het zuiden van het dorp. Dat is 't Kruispunt geworden, een multifunctioneel gebouw, dat na de ingebruikneming in 1973 een nuttige functie vervult voor het hele dorp. Ook buiten de kerk.

De groeiverwachtingen bleken in de tweede helft van de jaren '80 overschat te zijn. Toen de industrie vrijwel ophield te expanderen, werd de federatie langzaam kleiner, voornamelijk door natuurlijk verloop. Het kerkbezoek nam navenant af; er was op zondagmorgen nog maar een kerkdienst nodig om allen een plaats te geven. Parallel daarmee ging het financieel slechter. Het werd duidelijk dat een van de twee kerkgebouwen zou moeten worden verkocht . Afgezien van de vraag met welk van de gebouwen we het beste verder zouden kunnen gaan, zou verkoop een scheve verhouding binnen de federatie veroorzaken, want de Goede Herderkerk was eigendom van de Hervormde Gemeente en 't Kruispunt van de Gereformeerde Kerk. Alleen het samenvoegen van de financiële administraties was geen oplossing omdat het niet mogelijk bleek voor het ontstane beheers­orgaan 'rechtspersoonlijkheid' te verkrijgen. Dat wil zeggen dat dat orgaan geen eigenaar van onroerend goed kon worden. Daarom is, tegelijkertijd met het samenvoegen van de administraties, een hervormd/gereformeerde stichting opgericht, waaraan in 1989 de kerkgebouwen, de begraafplaats en de pastorie zijn overgedragen.In 1992 is, na een vol jaar van discussie, door de kerkenraad besloten de Goede Herderkerk af te stoten In 1994 is het gebouw verkocht en in 1995 afgebroken. 't Kruispunt is daarna grondig gerenoveerd, waarmee een punt bereikt is van waaruit de federatie zich in een zekere rust verder kan ontwikkelen.Die ontwikkeling zal voor een goed deel bepaald worden door wat er landelijk gaat gebeuren met 'Samen Op Weg', de hervormd-gereformeerd-lutherse samenwerking.

Wim Bol

Aanvullingen

Hier toch alvast een eerste aanvulling op bovenstaand verhaal. Ds. L. Thijs is in 2002 vertrokken naar Deventer en in 2003 kwam ds. J.H. Kip vanuit Oostkapelle naar Geldrop.Ds. N.K. Elkerbout is in 2007 met emeritaat gegaan. Hij is in 2015 overleden. Op dit moment hebben we dus nog één predikant: ds. J.H. Kip. In 2004 is de Protestantse Kerk in Nederland tot stand gekomen. Het vergde nog de nodige procedures om ook plaatselijk onze bestaande federatie hervormd / gereformeerd om te zetten in een fusie. Op 8 november 2006 was het zover: we konden bij de notaris de handtekeningen zetten onder de fusieakte.

preekstoel kleinElke zondagmorgen is er om 10.00 uur een kerkdienst in 't Kruispunt.

De liederen en de liturgie worden met een beamer geprojecteerd dus een liedboek is niet noodzakelijk. Als u toch liever van papier wilt meelezen, er liggen exemplaren van het Liedboek (2013) in de hal.

Als regel is er is er op de vierde zondag van de maand een dienst van Schrift en Tafel.

Ook zijn er regelmatig speciale diensten zoals bijvoorbeeld een vesperdienst in de stijl van Taizé.

Let altijd op het actuele rooster van de kerkdiensten in 2KLANK en/of op deze website (menu Komende zondagen).

Op de eerste zondag van de maand is er kinderkerk, voor jonge kinderen én basisschoolkinderen.

Voor vragen daarover kunt u contact opnemen met Anja Exoo, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ..

Elke zondag kunt u na de dienst een kopje koffie of thee drinken in de hal van de kerk. Voor de kinderen is er limonade.

De geplande kerkdienst van ds. Martine Oldhoff op zondag 2 oktober in ’t Kruispunt is helaas uitgevallen door een zware verkoudheid van de voorgangster. Inmiddels is ze weer genezen en is haar stem ook weer terug.
Het vinden van een nieuwe datum is niet mogelijk binnen een termijn van een jaar.
Gelukkig heeft ze op 8 oktober een interessante podcast over de Ziel voor Radio 5 gemaakt, die we kunnen beluisteren via onderstaande link:

https://www.nporadio5.nl/podcasts/dit-is-de-bijbel/75958/43-hebben-wij-mensen-een-ziel

U kunt deze beluisteren op uw PC, tablet of smartphone. Er is geen speciale software nodig.

Podcast over de ziel Ds. Martine Oldhoff is verbonden aan de PKN in Mijnsheerenland (Hoeksche Waard). Ze heeft onlangs een interessant boekje geschreven over het onderwerp “Kijk op de Ziel”.

Wat bedoelen we eigenlijk als we het over de ziel hebben? Is het een woord dat uitsluitend in de kerk gebruikt wordt? Is het een speciaal deel in ons? In de kerk klinkt het woord ziel onder meer bij het zingen van psalmen, zoals in Psalm 103:2 “Loof de HERE, mijn ziel en vergeet niet een van zijn weldaden.” Er zijn heel wat vragen als we spreken over de ziel.

 

 

De podcast duurt ongeveer 45 minuten en wordt van harte aanbevolen.